WINSOR McCAY

29.03.2014 15:25


Comic Artists Hall of Fame No. 5

WINSOR McCAY, FATHER OF MODERN COMICS

by Marco Zarri

Il 15 ottobre 1905, sulle pagine del supplemento domenicale del New York Herald Tribune, l'inconscio fa il suo esordio nel regno dei comics e la
narrativa sequenziale non sarà più la stessa. Little Nemo in Slumberland, questo il titolo della strip in questione, narra la vicende di un bambino di otto-dieci anni, il piccolo Nemo, che dà il titolo alla serie. Questi, grazie a poco salutari scorpacciate di appetitose leccornie, una volta coricato, si trova a sognare di stare raggiungendo la Terra dei Sogni (Slumberland, appunto), sotto diretto invito del suo signore, Morfeo, che ha bisogno di un compagno di giochi per la figlia. Le peripezie di Nemo per raggiungere questo luogo fantastico diventano una vera e propria saga a puntate, e qui sta una delle innovazioni di questo personaggio: non più, quindi, una serie di gags che si risolvono nello spazio di una singola tavola, ma una storia di ampio respiro, puntualmente interrotta dalle grida del suo piccolo protagonista, nell'ultima vignetta, che dipingono il suo brusco risveglio, spesso accompagnato dall'accorrere preoccupato dei genitori o dei nonni.

Quello che più colpisce, in questa strip, è, però, il disegno, dal carattere illustrativo-pittorico, con le sue prospettive incredibili, l'uso magistrale del colore, la plasticità delle forme e dei movimenti, l'utilizzo di sfondi dettagliatissimi e, soprattutto, la fantasia stile Liberty delle sue ambientazioni, i suoi mostri fantastici, i suoi castelli ed edifici di ghiaccio, la stessa concezione paleo-psichedelica di 'trip', 'viaggio', fanno di quest'opera uno dei più fulgidi esempi di fumetto che diventa opera d'arte.

Winsor McCay - il geniale creatore di questo personaggio - nasce a Spring Lake (Michigan) il 26 settembre 1871 e muore a New York nel 1934. Oltre ad essere l'ideatore di una delle più belle serie a fumetti di tutti i tempi, egli è anche uno dei pionieri del cinema d'animazione mondiale; non fu l'inventore di questa narrativa per immagini su pellicola, come molti erroneamente affermano, giacché il suo Gertie the Dinosaur (1909) fu preceduto di due anni dal Fantoche dell'alsaziano Emile Cohl, inventore della tecnica del 'passo uno'.

McCay inizia giovanissimo l'attività di decoratore di insegne, per poi passare al 'cartoon' stampato. Inizia così a collaborare per il Cincinnati Times e
l'Esquire: per il primo realizza vignette che illustrano fatti spiccioli di cronaca, per il secondo crea le sue prime tavole a fumetti, con il titolo Tales
of the Jungle Imps
. In seguito realizza altre strips: Hungry Henrietta, Little Sammy Sneeze, Poor Jake, Dull Care ed infine Dreams of a Rarebit Fiend, con quest'ultima inizia a varcare la soglia del reale, entrando così nel regno dei sogni e degli incubi.

Little Nemo in Slumberland ebbe, purtroppo, vita breve; dopo essere passato alla catena di giornali di proprietà del magnate della stampa William Randolph Hearst nel 1911, ribattezzata In the Land of Wonderful Dreams, verrà interrotta nel 1914, data che vede il passaggio di McCay all'attività, sempre per Hearst, di vignettista politico. La strip in seguito conoscerà un breve revival (si tratterà comunque di ristampe)
negli anni che vanno dal 1924 al 1926.

Vorrei concludere questa breve intrusione in Alberto's pages con una frase del grande Jim Steranko, che nel lontano 1970, nel primo volume della sua History of Comics, scrive: "... la strip di McCay era un capolavoro di magia innovativa, tutta incentrata su lussureggianti sfondi di architettura bizantina contrappuntati da prospettive fuori da qualsiasi schema. Egli fu il primo ad utilizzare il colore come puro effetto psicologico."

On October 15, 1905, the unconscious made its entrance into the realm of comics in the pages of the Sunday supplement to the New York Herald Tribune and the world of sequential arts would never be the same again. The strip was titled Little Nemo in Slumberland and told the adventures of an eight/ten-year-old kid, the eponymous little Nemo, who, courtesy of a series of unhealthy bellyfuls of appetizing delicacies,  would dream at night of travelling to Slumberland, summoned by Morpheus, the king of that fabled country, in desperate need of a playmate for his
daughter. Nemo's vicissitudes in order to reach this fantastic place became a veritable serial story, therein lies one of the innovations brought by the
strip: no longer a series of self-contained "gags", but a full-fledged story, regularly interrupted, in the last panel, by the screams of the little
protagonist which would depict his unpleasant awakening, with his parents, or grandparents, often rushing to reassure him.

However, what's more striking with this strip is the quality of the drawings, with their illustrative-pictorial style, full of incredible perspectives enhanced by a masterful use of colour, while the plasticity of the figures, the extremely detailed backgrounds, the Liberty-styled fantasy of the settings, filled with fantastic monsters, castles and buildings made of ice, and, above all,  the "palaeo-psychedelic" conception itself of  the "trip", make this work  a veritable example of comic art.

Winsor McCay - the genius who created this character - was born in Spring Lake (Michigan) on September 26, 1871 and passed away in New York in 1936. In addition to being the author of one of the most beautiful comics series of all times, he was also one of the pioneers of animation, he
wasn't the inventor of this particular type of cinema, as many scholars wrongly assert, since his Gertie the Dinosaur (1909), was released only two years after Fantoche, by the Alsatian Emile Cohl, the man who created the stop-motion technique.

McCay began working at an early age as a sign-boards decorator and, later on, became a cartoonist. Thus he started to collaborate for the Cincinnati Times and the Esquire: for the former he produced a series of panels dealing with life's true stories, for the latter he createdhis first comics series, with the title Tales of the Jungle Imps. Later on he would produce other strips: Hungry Henrietta, Little Sammy Sneeze, Poor Jake, Dull Care and, finally, Dreams of a Rarebit Fiend, with which he would start to cross the threshold of reality, thus entering the realm of dreams and nightmares.

Little Nemo in Slumberland was, unfortunately, short-lived; after having gone over to the chain of newspapers owned by press tycoon William Randolph Hearst, in 1911, re-christened In the Land of Wonderful Dreams, the series was cancelled in 1914, afterwards, McCay became a political cartoonist, still under contract for Hearst. The strip knew a short revival from 1924 to 1926, thanks to a series of reprints.

Allow me to wrap up this brief intrusion into Alberto's pages by humbly quoting a phrase by the great Jim Steranko who, in the first volume of  his seminal History of Comics (1970) wrote: "... McCay's strip was a masterpiece of innovative magic, played against lush backgrounds of Byzantine architecture in offbeat perspectives. He was the first to utilize color for pure psychological effect."

FILMOGRAFIA / FILMOGRAPHY

NOTE: All dates in this section are day/month/year

Studio: INTERNATIONAL FEATURE SERVICE

Animatore / Animator

1919-1920
International News [Selezione di cortometraggi inclusi nei notiziari / Short selection attached to newsreel]

1921-1922
International Newsreel [Selezione di cortometraggi inclusi nei notiziari / Short selection attached to newsreel]

Studio: JEWEL PRODUCTIONS, INC./UNIVERSAL

Animatore, produttore, regista e sceneggiatore / Animator, producer, director and writer

20/07/1918 The Sinking of the Lusitania

Studio: McCAY/BOX OFFICE ATTRACTION COMPANY

26/12/1914 Gertie the Dinosaur [Series: Gertie]

Studio: McCAY/EDISON MANUFACTURING CO.

Sceneggiatore / Writer

00/02/1916 The Dream of a Rarebit Fiend aka The Adventures of a Rarebit Eater


Studio: McCAY/VITAGRAPH COMPANY OF AMERICA

Animatore, produttore, regista e sceneggiatore / Animator, producer, director and writer

08/04/1911 Little Nemo [Live-action & animation]

12/04/1911 Winsor McCay Makes His Cartoons Move aka Winsor McCay, the Famous Cartoonist of the N.Y. Herald and His Moving Comics [Live-action
& animation]

00/01/1912 The Story of a Mosquito aka How a Mosquito Operates


Studio: McCAY/RIALTO PRODUCTIONS/VITAGRAPH COMPANY OF AMERICA

Animatore, produttore, regista e sceneggiatore / Animator, producer, director and writer

00/00/1921 The Centaurs

00/00/1921  Flip's Circus

00/00/1921 Gertie on Tour [Series: Gertie]

25/09/1921 The Flying House [Series: Dreams of the Rarebit Fiend]

26/09/1921 The Pet [Series: Dreams of the Rarebit Fiend]

26/09/1921 Bug Vaudeville [Series: Dreams of the Rarebit Fiend]

15/01/1922 The Midsummer's Nightmare


Studio: PATRICK A. POWERS/UNIVERSAL

Animatore / Animator

11/10/1916 Winsor McCay and His Jersey Skeeters


FUMETTOGRAFIA / COMICOGRAPHY

FUMETTI PER QUOTIDIANI / NEWSPAPER COMIC STRIPS

NOTA/NOTE: Testi e disegni per tutte le strip se non altrimenti indicato / Writer and artist on all strips unless otherwise noted.

Weekday Strip = Striscia pubblicata irregolarmente tra lunedì e venerdì.

Editore/Publisher: AMERICAN JOURNAL-EXAMINER

In the Land of Wonderful Dreams - Tavole settimanali / Sunday page Sept 3 1911-Oct 13 1912.

 

Editore/Publisher: CINCINNATI ENQUIRER

A Tale of the Jungle Imps by Felix Fiddle - Tavole settimanali / Sunday page Jan 18 1903-Nov 8 1903 [Testi di / Scripts by George Randolph Chester].

Editore/Publisher: HARRY "A" CHESLER SYNDICATE

Impy - Tavole settimanali / Sunday page Aug 8 1937-1937 [Rielaborazioni di tavole di A Tale of the Jungle Imps da parte del figlio di McCay Robert Winsor Jr. / A Tale of the Jungle Imps pages reworked by McCay's son Robert Winsor Jr.].

Little Nemo in Slumberland - Tavole settimanali / Sunday page June 6 1937-1937 [Rielaborazioni di tavole di McCay da parte di suo figlio Robert Winsor McCay Jr. / McCay pages reworked by his son Robert Winsor McCay Jr.].

 

Editore/Publisher: KING FEATURES SYNDICATE, INC.

Little Nemo in Slumberland - Tavole settimanali / Sunday page Mar 31 1935-May 26 1935 [Rielaborazioni di tavole di McCay da parte di suo figlio Robert Winsor McCay Jr. / McCay pages reworked by his son Robert Winsor McCay Jr.].

Rabid Reveries - Strisce quotidiane / Daily Strip Nov 5 1923-June 26 1924 [Rielaborazioni di tavole di Dream of the Rarebit
Fiend
da parte del figlio di McCay, Robert Winsor Jr. / Dream of the Rarebit Fiend pages reworked by McCay's son Robert Winsor Jr.].

 

Editore/Publisher: McCAY SYNDICATE/RICHARDSON FEATURES

Little Nemo in Slumberland - Tavole settimanali / Sunday page Mar 2 1947-Dec 28 1947 [Rielaborazioni di tavole di McCay da parte di suo figlio Robert Winsor McCay Jr. / McCay pages reworked by his son Robert Winsor McCay Jr.].


Editore/Publisher: NEW YORK AMERICAN/INTERNATIONAL NEWS SERVICE

According to Webster - Weekday Strip 1911.

Ain't You Glad You're Not a Mormon? - Weekday Strip May 13-21 1912.

And Then-Kerchoo-He Sneezed - Weekday Strip Jan 31 1912-Mar 13 1912.

As Our Ancestors Played It - Weekday Strip 1911.

Dear Dad and His Daughter - Weekday Strip Nov 28 1912-Dec 27 1912.

Everybody's Got an Axe to Grind - Weekday Strip Aug 15 1912-Sept 14 1912.

The Faithful Employee - Weekday Strip Jan 24 1912-May 9 1912.

He Meant Well - Weekday Strip Dec 5-9 1912.

I Should Worry! - Weekday Strip Oct 22 1912-Nov 22 1912.

It's Nice to Be Married - Weekday Strip Sept 20 1912-Nov 8 1912.

It Was Only a Dream - Weekday Strip Oct 12 1911-May 7 1912.

Little Sweetheart - Weekday Strip May 23 1912-Aug 3 1912.

The Man from Montclair - Weekday Strip May 10 1912-Dec 21 1912.

Mister Duck - Strisce quotidiane / Daily Strip Jan 16-19 1912.

New York American Joke Books - Tavole settimanali / Sunday page c. 1911-1912.

Nobody Cares for Father - Weekday Strip May 15-24 1912.

A Perfect Gentleman - Weekday Strip Nov 25 1912-Dec 12 1912.

 

Editore/Publisher: NEW YORK EVENING TELEGRAM

Dream of the Rarebit Fiend - Weekday Strip Sept 10 1904-Nov 4 1909.

Mister Goodenough - Weekday Strip Jan 21 1904-Mar 4 1904.

Phurious Phinish of Phoolish Philipe's Phunny Phrolics - Weekday Strip May 28 1904.

A Pilgrim's Progress by Mister Bunion aka Dull Care - Weekday Strip June 26 1905-May 4 1909.

Poor Jake - Strisce settimanali / Weekly Strip May 11 1909-Sept 10 1910.Rabid


Editore/Publisher: NEW YORK HERALD

Buster Brown - Tavole settimanali / Sunday page 1906 [Matite per due tavole / Pencil art for two pages].

Dream of the Rarebit Fiend - Tavole settimanali / Sunday page Jan 19 1913-Aug 3 1913.

Hungry Henrietta - Tavole settimanali / Sunday page Jan 8 1905-July 16 1905.

Little Nemo in Slumberland - Tavole settimanali / Sunday page Oct 15 1905-July 23 1911; Aug 3 1924-Dec 26 1926.

Little Sammy Sneeze - He Never Knew When It Was Coming - Tavole settimanali / Sunday page July 24 1904-May 26
1907.

Phoolish Philipe's Funny Frolics - Tavola settimanale / Sunday page 28 May 1904.

Sister's Little Sister's Beau - Weekday Strip Apr 24 1904.


Editore/Publisher: NEW YORK EVENING JOURNAL

Everyone Has Met That Well-Known Character - Weekday Strip 1911.

Fall Guy - Weekday Strip 1911.

Humpty Dumpty - Weekday Strip 1911.

It's Great to Be a Husband - Weekday Strip 1911.

It Was Only a Dream - Weekday Strip June 27 1911-Oct 11 1911.

Little Sweetheart-Ain't He Cute? - Weekday Strip 1911-Aug 3 1912.

Making of the Christmas Cigar - Weekday Strip 1911.

Not Seen at the Garden Show - Weekday Strip 1911.

Oh! My Poor Nerves! - Weekday Strip 1911.

Will It Ever Come to This? - Weekday Strip 1911.

Editore/Publisher: STAR COMPANY

In the Land of Wonderful Dreams - Tavole settimanali / Sunday page Oct 20 1912-July 26 1914.

 

Editore/Publisher: WORLD COLOR PRINTING

Mister Bosh-Oh! He's a Busy Guy - Weekday Strip May 30 1912-Nov 20 1912.


ILLUSTRAZIONI PER QUOTIDIANI E RIVISTE / NEWSPAPER AND MAGAZINE ILLUSTRATIONS

Cincinnati Commercial Tribune (1897-99) - Illustrations, editorial cartoons.

Cincinnati Enquirer (1900-03) - Illustrations, editorial cartoons.

Life (1899-1903) - Illustrations.

New York American (1913-24) - Illustrations, editorial cartoons.

New York Herald (1903-04) - Illustrations, editorial cartoons.


ILLUSTRAZIONI PUBBLICITARIE / ADVERTISING ART

Buy a Liberty Bond (New York American, 1914).

Lucky Strike cigarettes (1929).


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